"Bezprostredne po 5. decembri 2023 sa budeme snažiť našich českých zákazníkov aj naďalej zásobovať v súlade so sankciami,"
uviedol Molnár. Rizikom je podľa neho však aj to, že v budúcom roku
Slovnaft čakajú masívne odstávky počas ktorých sa budú okrem iných prác
aj upravovať technológie na vyššie spracovanie neruskej ropy. "Odstávky
či neplánované poruchy a opravy v rafinériách v Česku, ako aj ďalších
rafinériách v regióne, ktoré sú v poslednej dobe vo všetkých krajinách
regiónu veľmi bežné, výrazne zvyšujú riziko nedostatku palív v regióne," dodal.
Slovnaft je kľúčovým importérom a dováža približne pätinu celkového
objemu, ktorý sa v Česku spotrebuje. Najzávislejšia je od Slovnaftu
Morava, kde každý druhý liter palív pochádza priamo z bratislavskej
rafinérie. Pokiaľ sa výnimka na export produktov z ruskej ropy zo
Slovenska nepredĺži o rok, Česká republika musí podľa Molnára nájsť
spôsob, ako nahradí výpadok zo Slovenska. Česko totiž nie je v produkcii
palív, ale najmä motorovej nafty sebestačné. Česká rafinérie vyrobia
doma zhruba o 30 % menej palív, najmä motorovej nafty, než sa v krajine
spotrebuje.
Pomôcť Česku nedokážu ani Poľsko či Rakúsko, ktoré sú takisto v
produkcii palív nesebestačné. Slovensko je s Českom prepojené priamym
produktovodným spojením, ktorý - pokiaľ sa zastaví - spôsobí problém
celému veľkoobchodnému trhu s palivami a následne aj trhu s palivami
priamo predávanými na čerpacích staniciach.
Molnár priblížil, že chýbajúce palivo sa do Česka môže doviesť
teoreticky z Nemecka, avšak to znamená, že české železnice musia
zvládnuť nápor extra vlakových súprav. V súčasnosti palivá z Nemecka
prepraví približne 800 vlakov, pričom po novom by to malo byť až 1600
vlakov. Ďalšou možnosťou je preprava cisternami, čo však enormne môže
zaťažiť diaľnice a cesty 1. triedy po celej krajine, a to najmä na
Morave.
Na motorové palivá vyrobené z inej ako ruskej ropy sa sankcie
nevzťahujú. Slovnaft plánuje zvýšenie množstva spracovanej ropy z iných
krajín, no musí preto investovať do zmeny technológie. "Pre vyššie
spracovanie potrebujeme urobiť nevyhnutné technologické zmeny, ktorých
časť je naplánovaná na budúci rok počas generálnych odstávok. Celkovo na
diverzifikáciu je nutné investovať 200 miliónov eur," dodal Molnár.